Educatie
De partners van Ruimte voor de Vecht willen graag de jongeren uit het Vechtdal betrekken. Zij richten zich hierbij op scholieren van de basisschool, het voortgezet onderwijs en het MBO en HBO.
Beleef je omgeving
In ‘Beleef je omgeving’ komen leerlingen van groep 5 t/m 8 van alles te weten over de Vecht en het Vechtdal. Ze leren over cultuur, historie, natuur, landbouw, landschap, recreatie en water in hun eigen omgeving. ‘Beleef je omgeving’ betrekt de leerlingen op een actieve manier bij hun directe leefomgeving. Dat doen ze in de klas met opdrachtkaarten en in het veld met een fietsspeurtocht (groep 5 & 6) of een vaartocht (groep 7 & 8).
Groep 5 & 6
In de klas
Voor groep 5 & 6 zijn 15 verschillende opdrachtkaarten ontwikkeld met zeven thema’s. Op de voorkant van de opdrachtkaart staat een inleidend verhaal en op de achterzijde staan de opdrachten beschreven. De leerlingen werken in duo’s en de opdrachtkaarten zijn zo gemaakt dat leerlingen zelfstandig kunnen werken, zonder hulp van de leerkracht.
In het veld
Naast de opdrachtkaarten gaat groep 5 & 6 in de gemeenten Hardenberg, Ommen, Dalfsen en Zwolle op fietsspeurtocht. Tijdens deze speurtocht beleven de leerlingen de Vecht en het Vechtdal. Aan de hand van een overzichtskaart en een opdrachtenboekje fietsen de leerlingen door het gebied.
De opdrachtkaarten en de materialen voor de fietsspeurtocht groep 5 & 6 kun je hier bekijken in Dropbox.
Groep 7 & 8
In de klas
Groep 7 & 8 hebben hun eigen set opdrachtkaarten met zeven thema’s. Op de voorkant van de opdrachtkaart staat een inleidend verhaal en op de achterzijde staan de opdrachten beschreven. De leerlingen werken in duo’s en de opdrachtkaarten zijn zo gemaakt dat leerlingen zelfstandig kunnen werken, zonder hulp van de leerkracht.
In het veld
Naast de opdrachtkaarten gaat groep 7 & 8 van de gemeenten Hardenberg, Ommen en Dalfsen op een vaartocht. Tijdens de vaartocht beleven de leerlingen de Vecht en het Vechtdal. Dat doen ze aan de hand van een overzichtskaart en een opdrachtenboekje.
De opdrachtkaarten en de materialen voor de vaartocht voor groep 7 & 8 kun je via de linkjes hieronder bekijken in Dropbox.
Aanmelden vaartocht:
• Hardenberg: Le Bateau de Napoleon, 0524 561664, info@denapoleon.nl
• Gramsbergen: Vechtezomp Grammesberghe, 0523-273388, info@dekoppel.com
• Ommen: Rederij Peters, 0529 451924, info@rederijpeters.nl
• Dalfsen: Hiawatha Actief, 0529 436066, info@hiawatha-actief.nl
Meer informatie?
Wil je meer weten of heb je een vraag? Neem dan contact op met Ilse Jansen, i.jansen@natuurenmilieuoverijssel.nl, 038-4250960.
Adviseurs van de Toekomst
Bij Adviseurs van de Toekomst vormen leerlingen van het voortgezet onderwijs een adviesbureau dat aan de slag gaat met een serieuze opdracht bij een echte opdrachtgever. Deze opdrachtgever is één van de partners van het programma Ruimte voor de Vecht of andere organisaties uit het Vechtdal. Zo hebben de afgelopen zeven jaar zo’n 100 klassen advies uitgebracht over vraagstukken als een ontwerp van een dijk die meer functies heeft dan alleen water tegenhouden, een toepassing om energie te halen uit de waterkracht van de rivier of een toekomstbeeld van de Vecht over 50 jaar.
Iedere klas die meedoet, vormt een eigen adviesbureau en gaat op een projectmatige manier aan de slag. Gedurende het traject zijn er verschillende contactmomenten tussen het adviesbureau en de opdrachtgever. Leerlingen doen onderzoek, verzamelen en verwerken informatie, vormen een eigen visie en mening, dragen oplossingen aan voor het vraagstuk, werken tijdens het proces aan verschillende competenties en presenteren uiteindelijk hun advies tijdens een gezamenlijk eindevenement. Zo verbindt Adviseurs van de Toekomst het bedrijfsleven en de maatschappij met het onderwijs.
De adviezen in de vorm van concepten, ontwerpen of zelfs uitgewerkte maquettes, blijken ieder jaar heel nuttig. De jongeren hebben een andere kijk op de Vecht en die willen wij koesteren. Ook de adviezen die niet als winnaar uit de bus komen, hebben mogelijk toch kans dat zij in de praktijk verder worden opgepakt en uitgewerkt.