Bert van Olst is beheerder van de Vecht bij Waterschap Drents Overijsselse Delta. Dat 2020 geen gewoon jaar was, dat weten we allemaal. Maar hoe was dat voor hem en voor de Vecht? Bert blikt terug op het afgelopen jaar en neemt ons mee in zijn werk.
Schipperen tussen belangen
Bert moet er wel een beetje om lachen als we hem vragen hoe zijn jaar was. Het viel hem op dat iedereen zoveel haast had. Even wachten bij een bruggetje, waar alleen eenrichtingsverkeer mogelijk is, blijkt bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend. Ook het afstand houden tot de sluiswachters vergde wat creativiteit. Bert regelde bordjes, linten en kettingen om aan de RIVM-maatregelen te voldoen.
“Het is een mooie klus, de Vecht beheren,” vertelt Bert. “Het is elke dag balanceren tussen allerlei wensen die er zijn. Er zijn zoveel mensen en organisaties betrokken bij de Vecht. Het is schipperen tussen diverse belangen om iedereen tevreden te houden.”
Altijd wat te beleven
Als voorbeelden van onderwerpen uit zijn dagelijkse praktijk noemt Bert de NS die een spoorbrug wil renoveren, een recreant die met zijn boot door de sluis wil, de toename van scheepvaart en een ondernemer die wil uitbreiden aan de Vecht. Vitens (drinkwaterbedrijf) die een waterwingebied heeft aan de Vecht en de landbouw die daarvoor gecompenseerd moet worden. Of de perikelen rondom de eikenprocessierups die zich in de zomer aandiende.
Zand, stenen en water
Bert: “De Vecht is een zandvoerende rivier, dat komt mede door de ontstening. Daar hebben we continu aandacht voor omdat er zand kan ophopen onder de stuwkleppen.”
Ook de hoogte van het waterpeil speelt een grote rol. Zo moet er altijd voldoende water over de vistrappen gaan, hebben we te maken met recreanten en scheepvaart die alleen kunnen varen als er voldoende water is. Bert: “De hoogte van het waterpeil in de Vecht is afhankelijk van regen en van aanvoer uit het Twentekanaal. Afstemming tussen de verschillende waterschappen is van groot belang om te zorgen dat het peil overal ‘op peil’ blijft.
Water is niet onuitputtelijk, dat is ons de afgelopen jaren wel duidelijk geworden. De lange, droge zomers en de diverse belangen die er zijn. Elke boot die je door de sluis laat gaan, kost een hoop water.
Je balanceert tussen die verschillende belangen. Het geeft mij voldoening als dan toch iedereen tevreden is.”